Kotelna a vše kolem ní
2 posters
Strana 1 z 1
Kotelna a vše kolem ní
Zdravím, pokusil jsem se vám přiblížit problémy naší kotelny, aby jste měli lepší představu ...
Viditelné problémy v kotelně:
- tekoucí voda z bojlerů (dle jednoho měření až 1l za hodinu)
- účet za elektřinu za vytápění kotelny v zimě 2008/2009, který byl způsoben ohřevem vzduchu nasávaného z venku do kotelny
- únik plynu a časté poruchy 1 stupně, občas 2 stupně.
- výpadek kotelny v případě výpadku elektrické energie a její opětovné nenastartování
- regulační zařízení neumí poslat zprávu, že se v kotelně objevila chyba či havárie
Jak většina z vás ví, pan Teker měl na starosti reklamace. Zpočátku byla komunikace docela dobrá. Na jaře 2009 se zhoršila a pak přestal pan Teker komunikovat. Když už mi došla trpělivost a hodlal jsem napsat do společnosti Sceptrum, dozvěděl jsem se, že pan Teker už ve firmě nepracuje. Tudíž všechen koloběh začal znovu.
Největším problémem bylo to, že jsme v kotelně cítili plyn, který byl mimo jiné často detekován. Při detekci jsou dva stupně. 1 stupeň je, že by se měla zapnout ventilace a druhý stupeň je, že se celá kotelna vypne. 1 stupeň byl velmi často. Nikdo to však nějak neřešil. Při stupňujícím se počtu chyb bylo domluveno, že necháme běžet jen jeden kotel, který by měl TUV (teplou užitkovou vodu) zvládnout ohřívat bez problémů.
Ke konci léta byla odstávka teplé vody za účelem realizace části změn v kotelně. Šlo o výměnu pojistných ventilů u všech třech bojlerů a instalace expanzních nádob. Jednoduše řečeno, když se bojler vyprázdní, naplní se studenou vodou. Tak jak se ohřívá, tak zvětšuje svůj objem a tlak. V minulosti to způsobilo, že voda vytékala přes pojistný ventil. Nové řešení znamená, že voda vyteče do expanzní nádoby a později, pokud tlak klesne, vyteče zase zpět do kotle. Tudíž žádné ztráty. Musel se vyměnit pojistný ventil, který je dimenzován na malý tlak. Toto bohužel nebylo realizováno při první plánované odstávce, poněvadž ve společnosti která byla poptávána vznikl komunikační šum a technik, který měl akci realizovat až to ráno zjistil, že se expanzní nádoby mají instalovat a ne vyměňovat jak si původně myslel. Tudíž tato výměna byla realizována až při druhé odstávce.
Dalším problémem bylo, že jsme neměli projekt kotelny. Jelikož kotelnu dělali asi 4 firmy, nikdo přesně nevěděl, jak by měla kotelna správně fungovat. Měření a regulace dělala jedna firma, vodu a topení druhá, kotle třetí a vzduchotechniku čtvrtá. Postupně se podařilo sehnat všechny zástupce jednotlivých firem dohromady na jednu schůzku, abych se dověděl jak firmy spolupracovali na této zakázce. Posledním zástupcem byl pán z firmy REGO, který nám zajišťuje servis kotelny.
Schůzka byla zajímavá a na ní bylo zjištěno, že při stavbě domu byla udělána chyba a ve druhém patře se zjistilo, že se staví komín o průměru 350 mm, přičemž tam měl být komín minimálně o průměru 400 mm. Na to bylo řečeno, že kominík schválil tento komín, za podmínky snížení výkonu kotlů. Navíc bylo zjištěno, že díry do odvětrávací šachty nejsou potřebné velikosti a že nebyla proražena díra do druhé odvětrávací šachty. Byly rozdány úkoly, kdy jednotlivý zástupci měli dodat kopii kominické revizní zprávy, projekt a další potřebná data. Týden pryč a většina se bohužel neozvala. Začal jsem tedy jednotlivé pány urgovat. Postupně se mi podařilo dostat slíbené materiály, ale druhý den to rozhodně nebylo.
Kominická zpráva byla k ničemu. Sice v ní byly uvedeny kotle z naší kotelny, ale byl u nich uveden výkon kotlů, který mají v domu A. Rozdíl je asi takový, že v domu A mají kotle o výkonu 92 – 118 kW a u nás v domě jsou kotle o výkonu 190 – 255 kW. Tudíž výkon na který měl být kotel snížen ve zprávě uveden nebyl. Tudíž otázka na jaký výkon má být kotel snížen zůstává.
Bylo tedy z kominíkem domluveno, že se přijede podívat a změří komíny. Zjištění že komíny nemají tah bylo nepříjemné. Kominíkem bylo navrženo jediné řešení a to instalace pasivních turbín na komíny. Jelikož je nemožné komíny vybourat, požádal jsem zástupce společnosti Sceptrum, v rámci reklamace, nakoupit a nainstalovat pasivní turbíny, které doporučil kominík. Bohužel jsem již byli tlačeni časem, tudíž jsme instalaci prováděli společně s Petrem Knesplem.
Z projektantem bylo domluveno, že mi vypočítá výkon kotle nutný pro vytopení našeho domu, abychom došli k výkonu kotlů, na který mají být kotle nastaveny. Bylo také domluveno, že někdo přijde zvětšit díry do odvětrávacích šachet jak dole v kotelně tak nahoře na střeše, což bylo nakonec realizováno v sobotu dopoledne. Dále jsem navrhl změnit systém proudění vzduchu v kotelně, což se ukázalo jako dobrý nápad.
Nakonec se mi podařilo získat projekt kotelny od hlavního projektanta, která mi projekt zapůjčil. V něm jsem zjistil, že v letním provozu má běžet jen jeden kotel. Takže to co jsme realizovali s pomocí selskému rozumu byl nakonec správný krok. Další věc, která mě překvapila, bylo, že v projektu měl být realizován pager, který pošle informaci, že je něco špatně.
Při častých poruchách jsme zjistili, že regulace nefunguje,tak jak by dle mého měla fungovat. Tudíž jsem toto reklamoval u společnosti Zappra, která regulaci a měření programovala a která měla realizovat zmíněný pager. samozřejmě jsem chtěl vědět, proč nebyl realizován. Při konzultacích a diskuzích s techniky jsem zjistil, že regulace nefunguje správně, tak jak jsem předpokládal. Při úniku plynu 1 stupně se zapne ventilace. Bohužel i když většina těchto poruch trvala 10 – 20 vteřin, ventilace se po zmizení chyby nevypnula a běžela vlastně nepřetržitě, což bylo to co se mi nelíbilo.
Tudíž jsem požádal o změnu programu v rámci reklamace záruky. Pánové přijeli a zjistili, že nejsou schopni se připojit k modulu a tudíž je třeba jej reklamovat. Navíc bylo zjištěno, že na výstupu nejsou vidět měřené hodnoty teplot a tlaků. Výborně, další a další komplikace. Při tom všem jsem zjišťoval, jak vlastně kotelna a topení funguje, což najdete ve článku „Jak funguje topení?“
Po diskuzi jsme se také dohodli, že bude realizována GSM brána místo navrženého pageru. Pager má dosah asi 300m, tudiž GSM brána, kterou jsme již v minulosti chtěli realizovat je pro nás výhodnější. Pošle totiž sms s typem chyby až na 4 mobily, což jsou dva od servisní organizace a dva z našeho výboru (Erik a Petr) pro kontrolu.
Posledním bodem bylo nefunkční topení (myslím, že to bylo 27.10.2009) kdy přestala proudit teplá voda do topných větví. Velmi mě překvapilo, že toto není kontrováno a tudíž po diskuzi se zástupcem servisní společnosti a dodavatelské jsem požádal a objednal doprogramování této funkce. Nesouhlasil jsem s názorem technika, který mi řekl, že to že nejde topení zjistí každý doma. Jsem názoru, že v 21 století je možné, aby toto hlídali přístroje a informovali někoho kdo se o to postará, což je pro nás servisní organizace.
Když se tak koukám, jak jsem to napsal, tak to nevypadá tak hrozně. Z mého pohledu bylo nehorší se dopátrat ke všem těm informacím a lidem a ve finále je dotlačit a do-urgovat k tomu, aby to, na čem jsme se dohodli udělali a k tomu co nejdříve. Je neuvěřitelné, kolik jsem strávil času (od února 2009) na telefonu, schůzkách, studiem plánů a dokumentace kvůli jedné kotelně
Musím říci, že jsem při tomhle všem a další akcích zjistil, že náš dům s nadstandardním bydlením , asi jako většina, byl postaven za co nejmenší peníze a nikdo se nestaral o to, aby jeho provoz byl co nejlevnější. Protože kdyby ano, tak máme minimálně jiné kotle, jiný systém kotelny, zřejmě jiná světla apod.
S pozdravem Erik M.
Viditelné problémy v kotelně:
- tekoucí voda z bojlerů (dle jednoho měření až 1l za hodinu)
- účet za elektřinu za vytápění kotelny v zimě 2008/2009, který byl způsoben ohřevem vzduchu nasávaného z venku do kotelny
- únik plynu a časté poruchy 1 stupně, občas 2 stupně.
- výpadek kotelny v případě výpadku elektrické energie a její opětovné nenastartování
- regulační zařízení neumí poslat zprávu, že se v kotelně objevila chyba či havárie
Jak většina z vás ví, pan Teker měl na starosti reklamace. Zpočátku byla komunikace docela dobrá. Na jaře 2009 se zhoršila a pak přestal pan Teker komunikovat. Když už mi došla trpělivost a hodlal jsem napsat do společnosti Sceptrum, dozvěděl jsem se, že pan Teker už ve firmě nepracuje. Tudíž všechen koloběh začal znovu.
Největším problémem bylo to, že jsme v kotelně cítili plyn, který byl mimo jiné často detekován. Při detekci jsou dva stupně. 1 stupeň je, že by se měla zapnout ventilace a druhý stupeň je, že se celá kotelna vypne. 1 stupeň byl velmi často. Nikdo to však nějak neřešil. Při stupňujícím se počtu chyb bylo domluveno, že necháme běžet jen jeden kotel, který by měl TUV (teplou užitkovou vodu) zvládnout ohřívat bez problémů.
Ke konci léta byla odstávka teplé vody za účelem realizace části změn v kotelně. Šlo o výměnu pojistných ventilů u všech třech bojlerů a instalace expanzních nádob. Jednoduše řečeno, když se bojler vyprázdní, naplní se studenou vodou. Tak jak se ohřívá, tak zvětšuje svůj objem a tlak. V minulosti to způsobilo, že voda vytékala přes pojistný ventil. Nové řešení znamená, že voda vyteče do expanzní nádoby a později, pokud tlak klesne, vyteče zase zpět do kotle. Tudíž žádné ztráty. Musel se vyměnit pojistný ventil, který je dimenzován na malý tlak. Toto bohužel nebylo realizováno při první plánované odstávce, poněvadž ve společnosti která byla poptávána vznikl komunikační šum a technik, který měl akci realizovat až to ráno zjistil, že se expanzní nádoby mají instalovat a ne vyměňovat jak si původně myslel. Tudíž tato výměna byla realizována až při druhé odstávce.
Dalším problémem bylo, že jsme neměli projekt kotelny. Jelikož kotelnu dělali asi 4 firmy, nikdo přesně nevěděl, jak by měla kotelna správně fungovat. Měření a regulace dělala jedna firma, vodu a topení druhá, kotle třetí a vzduchotechniku čtvrtá. Postupně se podařilo sehnat všechny zástupce jednotlivých firem dohromady na jednu schůzku, abych se dověděl jak firmy spolupracovali na této zakázce. Posledním zástupcem byl pán z firmy REGO, který nám zajišťuje servis kotelny.
Schůzka byla zajímavá a na ní bylo zjištěno, že při stavbě domu byla udělána chyba a ve druhém patře se zjistilo, že se staví komín o průměru 350 mm, přičemž tam měl být komín minimálně o průměru 400 mm. Na to bylo řečeno, že kominík schválil tento komín, za podmínky snížení výkonu kotlů. Navíc bylo zjištěno, že díry do odvětrávací šachty nejsou potřebné velikosti a že nebyla proražena díra do druhé odvětrávací šachty. Byly rozdány úkoly, kdy jednotlivý zástupci měli dodat kopii kominické revizní zprávy, projekt a další potřebná data. Týden pryč a většina se bohužel neozvala. Začal jsem tedy jednotlivé pány urgovat. Postupně se mi podařilo dostat slíbené materiály, ale druhý den to rozhodně nebylo.
Kominická zpráva byla k ničemu. Sice v ní byly uvedeny kotle z naší kotelny, ale byl u nich uveden výkon kotlů, který mají v domu A. Rozdíl je asi takový, že v domu A mají kotle o výkonu 92 – 118 kW a u nás v domě jsou kotle o výkonu 190 – 255 kW. Tudíž výkon na který měl být kotel snížen ve zprávě uveden nebyl. Tudíž otázka na jaký výkon má být kotel snížen zůstává.
Bylo tedy z kominíkem domluveno, že se přijede podívat a změří komíny. Zjištění že komíny nemají tah bylo nepříjemné. Kominíkem bylo navrženo jediné řešení a to instalace pasivních turbín na komíny. Jelikož je nemožné komíny vybourat, požádal jsem zástupce společnosti Sceptrum, v rámci reklamace, nakoupit a nainstalovat pasivní turbíny, které doporučil kominík. Bohužel jsem již byli tlačeni časem, tudíž jsme instalaci prováděli společně s Petrem Knesplem.
Z projektantem bylo domluveno, že mi vypočítá výkon kotle nutný pro vytopení našeho domu, abychom došli k výkonu kotlů, na který mají být kotle nastaveny. Bylo také domluveno, že někdo přijde zvětšit díry do odvětrávacích šachet jak dole v kotelně tak nahoře na střeše, což bylo nakonec realizováno v sobotu dopoledne. Dále jsem navrhl změnit systém proudění vzduchu v kotelně, což se ukázalo jako dobrý nápad.
Nakonec se mi podařilo získat projekt kotelny od hlavního projektanta, která mi projekt zapůjčil. V něm jsem zjistil, že v letním provozu má běžet jen jeden kotel. Takže to co jsme realizovali s pomocí selskému rozumu byl nakonec správný krok. Další věc, která mě překvapila, bylo, že v projektu měl být realizován pager, který pošle informaci, že je něco špatně.
Při častých poruchách jsme zjistili, že regulace nefunguje,tak jak by dle mého měla fungovat. Tudíž jsem toto reklamoval u společnosti Zappra, která regulaci a měření programovala a která měla realizovat zmíněný pager. samozřejmě jsem chtěl vědět, proč nebyl realizován. Při konzultacích a diskuzích s techniky jsem zjistil, že regulace nefunguje správně, tak jak jsem předpokládal. Při úniku plynu 1 stupně se zapne ventilace. Bohužel i když většina těchto poruch trvala 10 – 20 vteřin, ventilace se po zmizení chyby nevypnula a běžela vlastně nepřetržitě, což bylo to co se mi nelíbilo.
Tudíž jsem požádal o změnu programu v rámci reklamace záruky. Pánové přijeli a zjistili, že nejsou schopni se připojit k modulu a tudíž je třeba jej reklamovat. Navíc bylo zjištěno, že na výstupu nejsou vidět měřené hodnoty teplot a tlaků. Výborně, další a další komplikace. Při tom všem jsem zjišťoval, jak vlastně kotelna a topení funguje, což najdete ve článku „Jak funguje topení?“
Po diskuzi jsme se také dohodli, že bude realizována GSM brána místo navrženého pageru. Pager má dosah asi 300m, tudiž GSM brána, kterou jsme již v minulosti chtěli realizovat je pro nás výhodnější. Pošle totiž sms s typem chyby až na 4 mobily, což jsou dva od servisní organizace a dva z našeho výboru (Erik a Petr) pro kontrolu.
Posledním bodem bylo nefunkční topení (myslím, že to bylo 27.10.2009) kdy přestala proudit teplá voda do topných větví. Velmi mě překvapilo, že toto není kontrováno a tudíž po diskuzi se zástupcem servisní společnosti a dodavatelské jsem požádal a objednal doprogramování této funkce. Nesouhlasil jsem s názorem technika, který mi řekl, že to že nejde topení zjistí každý doma. Jsem názoru, že v 21 století je možné, aby toto hlídali přístroje a informovali někoho kdo se o to postará, což je pro nás servisní organizace.
Když se tak koukám, jak jsem to napsal, tak to nevypadá tak hrozně. Z mého pohledu bylo nehorší se dopátrat ke všem těm informacím a lidem a ve finále je dotlačit a do-urgovat k tomu, aby to, na čem jsme se dohodli udělali a k tomu co nejdříve. Je neuvěřitelné, kolik jsem strávil času (od února 2009) na telefonu, schůzkách, studiem plánů a dokumentace kvůli jedné kotelně
Musím říci, že jsem při tomhle všem a další akcích zjistil, že náš dům s nadstandardním bydlením , asi jako většina, byl postaven za co nejmenší peníze a nikdo se nestaral o to, aby jeho provoz byl co nejlevnější. Protože kdyby ano, tak máme minimálně jiné kotle, jiný systém kotelny, zřejmě jiná světla apod.
S pozdravem Erik M.
Erik Mikuš, B2-35- Poeet p?íspivku : 74
Age : 50
Registration date : 23. 01. 08
Re: Kotelna a vše kolem ní
No... Tak jenom za tuto slohovou praci by se zaslouzila pochvala. Ale jakozto ze jsem kdysy byl predsedou predstavenstva bytoveho drutstva (taky novostavba) s 95 bytovych jednotek tak velmi si dokazu predstavit co vsechno to komunikovani, urgovani, usili, atd to vyzadovalo.
To co jsem docetl je velmi znepokujici a jeste ke vsemu zmeny pristupu Sceptrumu k nam. Ale presto mam pocit ze ve vyboru (a ne jenom) mame lidi v domne ktery neni jedno jak tady bydlime a jak dobre se tu mame - a za jakou cenu. A za to jsem rad. Dekuji.
Mike
To co jsem docetl je velmi znepokujici a jeste ke vsemu zmeny pristupu Sceptrumu k nam. Ale presto mam pocit ze ve vyboru (a ne jenom) mame lidi v domne ktery neni jedno jak tady bydlime a jak dobre se tu mame - a za jakou cenu. A za to jsem rad. Dekuji.
Mike
Parizkovi B3-52- Poeet p?íspivku : 37
Location : Modrice, South Moravia, Czech Republic, Europe, Earth/Terra, Solar System, Milky Way, The Known Universe
Registration date : 12. 12. 08
Strana 1 z 1
Povolení tohoto fóra:
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
|
|